Więcej wypadków, więcej rannych

Image

Dystorsje kręgosłupa są najczęstszą przyczyną określania zdarzeń drogowych jako wypadków. W Stalowej Woli i powiecie „popsuły się” statystyki.

O wszelakich zagrożeniach drogowych mających miejsce na powiatowych drogach mówiono w czwartek podczas obrad Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego. Obecny na niej był naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego nadkomisarz Krzysztof Gawlas.

Jak wynika ze statystyk wciąż wzrasta liczba wypadków drogowych. W 2017 było ich o 14% więcej niż rok wcześniej (o 36 osób więcej rannych). Trzeba jednak pamiętać, że do tej grupy wliczani są zarówno poszkodowani, którzy znajdowali się w stanie bardzo ciężkim i będą wymagać nawet wieloletniego leczenia, a być może nigdy nie wrócą do pełnej sprawności, jak i ci, którzy doznali dystorsji kręgosłupa szyjnego i po kilku dniach lub kilku tygodniach (w zależności od stanu chorego) będą w pełni zdrowi.

- Statystyka jest ślepa. Trzeba pamiętać, że w momencie kiedy zaistnieje zdarzenie drogowe i osoba ranna jest zabierana przez pogotowie do szpitala i np. lekarz nie wykona badań w szybkim czasie, to my z automatu wykazujemy poszkodowanego jako osobę ranną i mamy do czynienia z wypadkiem drogowym i osobą ranną w rozumieniu naszych przepisów, czysto statystycznych- wyjaśnia nadkomisarz Krzysztof Gawlas.

Dystorsje kręgosłupa mają miejsce głównie wówczas, gdy jeden pojazd najedzie na tył innego pojazdu. I do takich właśnie zdarzeń dochodzi najczęściej na naszych drogach. W samym tylko styczniu 2018 roku zanotowano o 50% wypadków więcej niż w analogicznym okresie roku wcześniejszego (łącznie 6), z czego aż w 4 przypadkach odnotowano właśnie dystorsję kręgosłupa.

Jak wyjaśnił Krzysztof Gawlas w przypadku zaistnienia wypadku ze skutkiem śmiertelnym każdorazowo powołuje się komisję, w skład której wchodzi przedstawiciel policji, zarządcy danej drogi i przedstawiciel starostwa (komisji ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym). Wynikiem działania jest wdrożenie zmian mających na celu poprawienie bezpieczeństwa na danym odcinku, gdzie doszło do tragedii (np. ustawienie dodatkowych znaków drogowych lub wymiana na bardziej widoczne). Policja również kieruje wnioski do zarządcy dróg o dokonanie zmian. Komisja bada miejsce wypadku o określonej godzinie (jeśli np. śmiertelne potrącenie miało miejsce nocą, przychodzi po zmroku). Pozwala to na lepsze zrozumienie przyczyn tragedii, do których dochodzi.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Przed publikacją zapoznaj się z Polityką Prywatności. Pamiętaj ponosisz odpowiedzialność za swój wpis!
By sprawdzić czy nie jesteś bootem, wpisz wynik działania: 1 + 2 =